I samarbete med Tooorch.com
Ni som följer mig på sociala medier vet kanske att jag började cykla förra sommaren. Jag har alltid gillat cykling och har faktiskt cyklat Vätternrundan en gång. Och när jag var liten cyklade jag cross både i skogen och i en gammal motocrossbana och nu finns det ett nytt begrepp som heter gravelbiking. Förra sommaren märkte jag också det jag trott i många år, att cykling är ett bra komplement till löpningen. Jag känner flera som varit väldigt duktiga cyklister som också blivit bra löpare.
På senare år har löpningen utvecklats på många olika sätt, landsvägslöpning och terränglöpning har blivit traillöpning och upplevelselöpning. Nya ord och begrepp kommer hela tiden, inte ovanligt med engelska namn. Och likadant är det med cyklingen, där man länge pratat om mountainbiking men där det nya är gravelbiking och gärna med graveldäck.
Som träningsform är cykling väldigt väldokumenterat hälsosamt. För vanliga motionärer sägs det att den som cyklar regelbundet minskar risken för problem med hjärtat med femtio procent. För oss som satsar lite mer på träning och tävling är det en otroligt bra träningsform för återhämtning – det är skonsamt för fotleder knän och höfter jämfört med löpning men man kan ändå få till effektiv träning.
När du cyklar tränar du både kondition och styrka. Det är ett perfekt sätt att träna vader, lår och sätesmuskulatur på ett sätt som inte sliter. Man använder också otroligt mycket core – magen och ryggen hjälper till och får jobba, och även arm och axelmusklerna får jobba. Grusvägar har den fördelen att de ofta är på ställen där det inte kör så mycket folk – och inte sällan är det kuperad mark där man kan få till bra intervall-liknande träning.
En gravelbike är ungefär som en landsvägscykel fast med bredare och grövre däck som tål lite tuffare tag. Idén är att man cyklar grusväg istället för landsväg och asfalt. Huvudsyftet är fortfarande träning. Det finns 18 400 mil grusväg i Sverige – och fördelen är att man oftast slipper all trafik.
För att lyckas med gravelbiking behöver man helt enkelt en cykel som klarar lite bredare däck. Däcken behöver vara robusta med ett lite grövre mönster och vara försedda med ett bra punkteringsskydd så att man slipper onödiga överraskningar. Det finns massor med ny-utvecklade däck som siktar på just denna typen av cykling. Håll utkik efter namn som Gravelking, Terraking, Ultrabite och liknande, då vet du att du tittar på ett däck för gravel. Om du behöver tips och råd med graveldäck på Tooorch som är Sveriges första och enda cykeldäcksexpert. De kan sin sak och har massor med graveldäck för gravelbiking i sortimentet.
Vi får se om jag får möjlighet att testa gravelbiking i sommar!